Dertiende verslag (zaterdag 15 & zondag 16 sept.) - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Dion Looij - WaarBenJij.nu Dertiende verslag (zaterdag 15 & zondag 16 sept.) - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Dion Looij - WaarBenJij.nu

Dertiende verslag (zaterdag 15 & zondag 16 sept.)

Blijf op de hoogte en volg Dion

14 Oktober 2012 | Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

Op zaterdag 15 september stond ik rond kwart voor negen op. Na eerst wat achter de laptop te hebben gezeten, liep ik richting het centrum, deed de envelop op de bus (met nu wel de documenten erin) en liep naar de boulevard. Ik liep langs de haven en de zee en maakte er foto's. Daarna liep ik over de parkeerplaats voor het vertaalbureau, waar allerlei tentjes stonden over het vroegere vissersleven in Boulogne en over hoe boter werd gemaakt (in het huisje in het steegje naast het vertaalbureau). Ik maakte er enkele foto's en kocht er een wafel met gesmolten Nutella. Ik liep de trap in het steegje op en zag dat er vis werd gerookt en liep langs het 'boterhuisje'. Terwijl ik de wafel aan het eten was, liep ik terug over de boulevard en ging kijken wat er in de lange witte tent daar te zien was. Daar waren allerlei stands, met vooral het thema huis: kachels, kozijnen, huizenbouw (makelaardij). Daarnaas was er ook een stand met doosjes met een plantje erin en daarnaast stond eeen glazen bak met wat ik eerst dacht dat geschilderde steentjes of schelpjes waren. Dat klopte deels, want naast de lege schelpjes waren er ook schelpjes met daarin nog een diertje (een garnaal geloof ik). Die kon je volgens mij kopen. Aan het eind van de tent stand een sandwich/gebakkraam. Buiten liep ik richting de springkussens, in de vorm van een octopus, een zinkend schip en een gevechtsschip. Richting het centrum liep ik een Spar tegen, waar ik uit nieuwsgierigheid naar binnenliep. Ik kocht er melk, chips, tomaten en geraspte kaas (voor taco's te maken). Na een behoorlijke omweg kwam ik bij de bakker (was aanvankelijk niet ver genoeg omlaag gelopen). Nu kon ik de hele straat weer terug omhoog lopen (wat ik al een keer zo goed als gedaan had om de bakker te vinden) om zo naar mijn kamer te gaan. Ik wilde ook nog over de markt lopen, maar toen ik daar aankwam, waren ze al aan het opruimen. Op mijn kamer heb ik even gegamet en daarna kerrysoep gemaakt. Ik maakte die avond spaghetti (wilde eerst rijst eten, maar de kip lag nog in het vriesvak). Ik heb na de afwas gegamet en met mijn ouders geskypt, wat door de slechte verbinding niet goed ging. Ik ben daarom ook naar beneden. Op de onderste trap hoorde ik de huiseigenaren binnenkomen. Ze waren die dag teruggekomen van vakantie. Ik vertelde hen dat de internetverbinding niet zo goed was. Even later liep ik terug naar beneden om de huur te betalen. Ik kwam in een vrij lang gesprek met hen. Ze vertelden met (onder andere ;)) dat de aanslagen op de Amerikaanse ambassade het gevolg was van een filmpje op internet waarin Mohammed wordt neergezet als een slecht persoon.
Rond elf uur ging ik terug naar boven en skypte nog even met mijn ouders en heb gegamet(ik kan het niet laten ;)), waarna ik rond twee uur ging slapen.

Op zondag 16 september heb ik gestofzuigd en op internet informatie opgezocht over het 'Journée Européenne du Patrimoine', waarover Serge en Brigitte (de huiseigenaren) me de dag ervoor hadden verteld. Ik zag dat er van alles te bezichtigen was en zette verschillende bezienswaardigheden in mijn telefoon. Hierna ging ik naar het Centre Pompidou, wat nog best lastig te vinden was; ik liep andere mensen maar achterna waarvan ik dacht dat zij ook erheen gingen. Aan de balie zei ik dat ik niet precies wist hoe de tentoonstelling in elkaar zat en hij legde me, in het Engels, uit hoe het apparaatje dat iedere bezoeker kreeg, werkte. Daarop liep ik verder en luisterde naar de opnames en bekeek de kunstwerken. Het werd op een gegeven moment behoorlijk druk en daardoor steeds lastiger om foto's te maken. De twee laatste 'kunstwerken' vielen me tegen: de eerst bestond uit vier vierkanten van verschillende grootte op elkaar 'geplakt' en de ander was gewoon een rechthoekig vlak dat helemaal oranje was geverfd.
Na afloop liep ik naar het Fête de la Beurière, waar mannen en vrouwen in traditionele klederdracht traditionele zeevaartsliederen zongen en traditionele dansten. Dat was erg leuk om te zien; heb er te weinig foto's van gemaakt. Daarna probeerde ik, met behulp van de plattegrond, een straat te vinden, waar een bezienswaardigheid was. Die was niet zo makkelijk te vinden, maar uiteindelijk zag ik mensen staan bij een hek en daar bleek een rondleiding over een militair terrein te worden gegeven. Helaas was de groep vol en de twee gidsen konden niet beloven dat we bij de volgende ronde, als die er zou komen, aan de beurt zouden komen. Na enige twijfel liep ik verder en liep ik een heuvel op, waarvandaan je een prachtig uitzicht over het strand en de zee had. Ook stond op een plateau een Jezusbeeld. Ik liep erheen en bekeek onderaan het plateau een gedenkmonument voor omgekomen mariniers. Ik geloof dat de namen vanaf de 17de eeuw waren bijgehouden! Ik liep vervolgens het plateau op, waar ook een groot aantal kleinere gedenkstenen te zien waren. Op ieder stond de naam van een persoon die in de tweede helft van de vorige eeuw op zee om het leven is gekomen. Behoorlijk indrukwekkend. Ook kon je vanaf dat plateau naar beneden kijken, waar je dat binnenplaatsje kon zien. Het had wel iets weg van een schip, met ronde ramen en ook wel de vorm ervan.
Ik liep terug naar het militair terrein, maar deze was nog steeds 'dicht' dus besloot ik maar naar mijn kamer te lopen. Ik kon al gauw de Notre Dame zien, maar het was nog een heel eind lopen. Ik ben een verbazingwekkend stuk naar beneden moeten lopen (drie trappen). Op mijn kamer maakte ik de rijst met kip klaar en heb ik geskypt met mijn moeder en een klasgenoot.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

Mijn eerste reis

Op zaterdag 25 augustus had ik alles ingepakt en in de auto geladen en ben ik samen met mijn ouders naar mijn stageplaats, Boulogne-sur-Mer in Frankrijk gereden. We vertrokken rond kwart voor10; de planning was tussen 9 en half 10. Dat was dus niet gehaald, maar ach, we waren op weg. Mijn vader reed en alles ging prima, beter dan gedacht. Het was niet zo druk op de weg, zeker rond Antwerpen was het minder druk dan de eerste keer dat we voor de voorbereidingen op mijn stage naar Frankrijk waren gereden, dus daar waren we wel blij mee. Na twee te hebben gereden, zijn we bij een tankstation vlakbij Gent gestopt om te eten en te rusten.
Nadat we weer nieuwe energie hadden om door te rijden en mijn vader en ik van plek hadden gewisseld (ik zat nu dus achter het stuur), zijn we richting Brugge gereden. Na een tijdje hoorden we plotseling een klap en een constant klapgeluid. Van schrik heb ik de auto nog behoorlijk rustig op de vluchtstrook gezet en zijn we uitgestapt om te kijken wat het nou was. Wat bleek? Het was de reservebandhouder die onder de auto zit, die was losgeraakt en raakte de weg aan. Gelukkig hadden we de reserveband nog, maar we durfden niet meer verder te rijden. Nu brak er toch wel paniek uit en we deden veiligheidshesjes aan, maar wisten niet wat we met de band moesten doen. Na een tijd hebben we besloten de Anwb te bellen, maar door het geluid wat de auto's maakten op de autosnelweg, kon ik niet veel verstaan en moest ik vaak vragen of de medewerker zijn zin wilde herhalen. Na twee keer gebeld te hebben (kon niet meteen de hectometerpaal vinden) en de auto een stukje verder op een pechstandplaats langs de weg te hebben gezet, stuurden ze hulp. Na bijna een uur, kwam hij aan en we legden uit wat er aan de hand was. Gelukkig kon hij ons helpen door de plaat weer vast te draaien. Nadat hij ons had geholpen en we weer verder konden rijden, stapten we in de auto en reden verder. Al met al moeten we zo rond anderhalf uur stilgestaan hebben. Daarna verliep alles vlekkeloos. We zijn nog een keer gestopt tussen Calais en Boulogne, maar daarna zijn we goed aangekomen bij het hotel.
Wat de reis erheen toch al veel zinnen kan opleveren :)

Groetjes,

Dion

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2013

42ste verslag(maandag 17 t/m woensdag 19 december)

13 Januari 2013

41ste verslag(donderdag 13 t/m zondag 16 december)

13 Januari 2013

40ste verslag(maandag 10 t/m woensdag 12 december)

09 December 2012

39ste verslag(donderdag 6 t/m zondag 9 december)

09 December 2012

38ste verslag(maandag 3 t/m woensdag 5 december)
Dion

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 7509

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 18 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: